Lyssna

Så söker du bygglov

På den här sidan beskriver vi hur det går till att söka lov när du ska bygga eller ändra.

1. Förbered och skicka in din ansökan

Ta reda på vad som gäller för ditt projekt och om du behöver söka lov. För vissa åtgärder som inte behöver lov krävs ändå en anmälan. Se över vilka handlingar du ska skicka in tillsammans med din ansökan. Vilka handlingar som behövs beror på vad du ska bygga eller ändra.

Vad gäller för din fastighet

Innan du börjar planera ditt projekt är det viktigt att du tar reda på vad du får bygga på din fastighet. Detaljplanen för ditt område reglerar bland annat vad din fastighet får användas till och hur mycket du får bygga.

Gällande detaljplaner

Skicka in din ansökan

När du tagit fram ritningar och övriga handlingar som krävs kan du skicka in din ansökan till oss. Det kan vara bra att informera grannarna eller styrelsen i din bostadsrättsförening om dina planer. Skicka in ansökan via vår e-tjänst eller kontakta bygglovavdelningen för blankett.

 

2. Ansökan behandlas

När vi fått din ansökan får du ett meddelande från oss som bekräftar att vi tagit emot den. Under handläggningstiden görs en bedömning av din ansökan för att se om din planerade åtgärd bland annat stämmer överens med gällande detaljplan och lagstiftningen.

Kompletteringar och ändringar i ditt pågående ärende

Om det saknas handlingar i din ansökan meddelar vi dig vad som saknas inom tre veckor. Du får möjlighet att skicka in handlingarna inom en viss tid. I vissa fall kan vi också meddela dig om att du behöver göra ändringar i din ansökan för att den ska bli godkänd. Vill du själv göra ändringar i ett pågående ärende skickar du in reviderade handlingar.

Har du gjort din ansökan via e-tjänsten kan du följa ditt ärende, komplettera eller revidera med nya handlingar i e-tjänsten.

Du kan även skicka in dina handlingar via e-post:
miljo-ochbygglovnamnden@gotene.se

Synpunkter från grannar och andra berörda

Ibland kan ett ärende behöva skickas på remiss till en annan förvaltning eller myndighet innan slutlig bedömning görs i ditt ärende.

Om din ansökan avviker från detaljplanen eller åtgärden utförs utanför detaljplanerat område får grannar möjlighet att lämna synpunkter på din ansökan. Grannarna får information om det du vill bygga eller ändra och kungörelse anslås på stadens digitala anslagstavla. När svarstiden gått ut gör bygglovadelningen en samlad bedömning i ärendet.

Hur lång tid tar det?

Enligt plan- och bygglagen ska ett beslut lämnas inom 10 veckor för bygglov, och anmälan inom 4 veckor (Kan förlängas med 10 respektive 4 veckor om särskilda skäl finns) men vi försöker att handlägga din ansökan eller anmälan på kort tid. Efter att ansökan är komplett får du ofta ett besked om bygglov inom 3-4 arbetsveckor,

Ärenden som ska beslutas av Miljö- och bygglovnämnden tar något längre tid. Anmälan behandlas ofta inom två veckor.

 

3. Beslut om lov

Om din ansökan uppfyller alla krav får du ett beslut om lov. Om kraven inte uppfylls får du ett beslut om avslag. Vissa beslut fattas av handläggare medan andra beslut fattas av stadsbyggnadsnämnden enligt gällande delegationsordning.

Vid ett beslut om lov får du inte börja bygga förrän du har ett startbesked. Beslut om lov gäller omedelbart om inget annat framgår av beslutet.

Du behöver börja bygga eller ändra inom två år från beslutsdatum och det du bygger eller ändrar ska vara färdig inom fem år.

Vad kostar det?

Kostnaden för lov eller anmälan varierar beroende på vad du ska bygga eller ändra. Taxan är antagen av Kommunfullmäktige. Faktura skickas ut till dig efter att du har fått beslutet.

Exempel på avgift

Delgivning och överklagan

Om du vill överklaga ditt beslut behöver du göra det skriftligt inom tre veckor från att du fick beslutet.

Överklagan och eventuella andra handlingar skickas till:

 

4. Tekniskt samråd och startbesked

Förutom lov behöver du alltid ha ett startbesked innan du får börja bygga. Ett startbesked är ett beslut som fattas när du har visat att projektet kan antas uppfylla alla krav som ställs enligt lagstiftningen.

I mindre projekt kan du få ditt startbesked samtidigt som du får ditt beslut om lov. I ditt startbesked framgår det när du kan påbörja byggnationen. I större eller mer komplexa projekt krävs ett tekniskt samråd innan du kan få ett startbesked.

Kontrollplan

Kontrollplanen upprättas av byggherren och fastställs i samband med startbeskedet. En kontrollplan beskriver de kontroller du som byggherre ska utföra och vem eller vilka som ska utföra kontrollen.

Kontrollen kan utföras av dig eller av de entreprenörer du anlitar. Kontrollen kan också utföras av en certifierad kontrollansvarig.

Kontrollansvarig och certifierade sakkunniga

Du kan behöva en certifierad kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. En kontrollansvarig ska ha en relevant och giltig behörighet för projektet och ha en självständig ställning i förhållande till utförande entreprenör.

Du kan läsa mer om kontrollansvariga och vilka uppgifter som ingår i rollen på Boverkets hemsida.

Kontrollansvariga-PBL kunskapsbanken, Boverkets webbplats

Certifierade sakkunniga finns inom följande områden

  • brandskydd, SAK
  • energi, CEX
  • funktionskontroll av ventilationssystem, OVK
  • avseende kulturvärden, KUL
  • tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga, TIL

På certifieringsorganens webbplatser finns information om certifierade kontrollansvariga och sakkunniga som du kan anlita.

Behöriga certifierade personer, Kiwas webbplats

Behöriga certifierade personer, RISE:s webbplats

Tekniskt samråd

I större eller mer komplexa projekt krävs ett tekniskt samråd innan du kan få ett startbesked. Då får du besked om det från din handläggare/byggnadsinspektör. När det tekniska samrådet genomförts, handlingar kommit in och kontrollplanen är färdig får du ditt startbesked.

Det tekniska samrådet är ett fysiskt eller digitalt möte, där du och din handläggare bland annat går igenom kontrollplanen och hur arbetet ska planeras och organiseras.

Normalt kallas du som byggherre och din anlitade kontrollansvariga. Ibland kan även konstruktör, brandsakkunnig eller annan sakkunnig också kallas.

Vid det tekniska samrådet går vi igenom

  • arbetets planering och organisation
  • byggherrens förslag till kontrollplan och övriga handlingar som byggherren har skickat in
  • hur förekomsten av tänkbart farligt avfall har inventerats, om samrådet avser en rivningsåtgärd
  • behovet av att byggnadsnämnden gör arbetsplatsbesök eller av andra tillsynsåtgärder
  • behovet av ett färdigställandeskydd
  • behovet av utstakning
  • byggnadsnämndens behov av ytterligare handlingar inför beslut om kontrollplan eller startbesked och
  • behovet av ytterligare sammanträden.

 

5. Arbetsplatsbesök

Om du haft ett tekniskt samråd gör byggnadsinspektören oftast minst ett arbetsplatsbesök på ditt bygge. Arbetsplatsbesök ska alltid göras vid stora eller komplicerade byggprojekt, eller om man har kommit överens om det vid det tekniska samrådet.

Under besöket kontrollerar byggnadsinspektören att bygget följer kontrollplanen och bygglovet. Besöket görs efter tekniskt samråd och startbesked. Vid enklare åtgärder behövs inte ett arbetsplatsbesök.

6. Slutbesked

Du får inte börja använda det du har byggt eller ändrat innan du har fått ditt slutbesked.

När du byggt färdigt meddelar du byggnadsinspektören och begär ett slutbesked via post, e-post eller via e-tjänsten. En begäran om slutbesked görs skriftligt och vilka handlingar som du ska skicka in med din begäran om slutbesked framgår av startbeskedet.

Ett slutbesked är ett beslut som fattas när du har byggt färdigt och visat att det du har byggt uppfyller alla krav som ställts. Du får inte börja använda det du har byggt, ändrat eller installerat innan du har fått ditt slutbesked.

När ett slutbesked meddelats avslutas ärendet hos Miljö- och bygglovnämnden.

Slutsamråd

För byggåtgärder som har omfattats av tekniskt samråd ska ett slutsamråd hållas innan du kan få ett slutbesked, om det inte framgår av startbeskedet att det inte behövs.

Vid slutsamrådet diskuteras till exempel

  • hur kontrollplanen, andra villkor i startbeskedet och kompletterande villkor har följts
  • eventuella avvikelser från bestämmelser
  • kontrollansvariges utlåtande
  • dokumentation från kontrollansvarig och från handläggaren
  • behov av ytterligare åtgärder.

Laga kraft och giltighetstid

Vad betyder laga kraft?

Laga kraft innebär att ett beslut inte längre kan överklagas. Ditt lovbeslut vinner laga kraft, om ingen har överklagat det, efter tre veckor från delgivning eller fyra veckor efter kungörelse i Post- och Inrikes tidningar (POIT) eller kommunens anslagstavla (för ärenden som kommit in efter 1 december 2025).

Hur länge gäller ett lov?

Ett lov gäller i fem år från det datum då lovet vann laga kraft. För att lovet ska vara giltigt måste du dessutom påbörja byggnadsarbetet inom två år. Om du inte hinner påbörja byggnadsarbetet inom två år förfaller bygglovet och du får då ansöka om ett nytt bygglov.

Laga kraft och giltighetstid

Utstakning och lägeskontroll

Av startbeskedet framgår det om utstakning och lägeskontroll krävs. Utstakning görs innan byggnadsarbetena påbörjas och innebär att läget av en byggnad eller anläggning märks ut på marken enligt bygglovbeslutet. Även krav på höjdsättning kan förekomma i samband med utstakningen. Kommunens byggavdelning behöver då bli kallad till att komma ut för att godkänna höjdsättningen av byggnaden. Det är viktigt att byggnadens höjd blir rätt i fårhållande till gatan och till omgivande mark och bebyggelse.

Du kan behöva ett färdigställandeskydd för småhusbyggen

Om du ska bygga nytt, bygga till eller bygga om ett en- eller tvåbostadshus kan du behöva ett färdigställandeskydd.

  • Ett färdigställandeskydd är en försäkring eller en bankgaranti som ska skydda dig som byggherre från höga kostnader om något går fel, exempelvis om ett byggföretag eller en entreprenör går i konkurs eller av något annat skäl inte klarar av att bygga klart huset.
  • Ett färdigställandeskydd behövs bara om du anlitar en entreprenör eller en byggfirma som bygger åt dig som konsument.
  • Det krävs alltid vid nybyggnad av en- eller tvåbostadshus som ska användas som en permanent bostad.
  • Det kan krävas vid om- eller tillbyggnad av ett en- eller enbostadshus som ska användas som en permanent bostad. Miljö- och bygglovnämnden bedömer, efter storlek och kostnad på projektet, om ett färdigställandeskydd behövs.
  • Det kan krävas vid ny-, om- eller tillbyggnad av ett fritidshus. Miljö- och bygglovnämnden bedömer, efter storlek och kostnad på projektet, om ett färdigställandeskydd behövs.
  • Det krävs inte för bygglovbefriade bostadshus som attefallshus.

Om ett färdigställandeskydd krävs ska det redovisas inför startbeskedet och det är alltid byggherren som ansvarar för att det finns tecknat. Färdigställandeskydd på Boverkets hemsida.

Förändringar under byggtiden och byggherrens ansvar

Förändringar under byggtiden

Det kan hända att man under byggets eller projektets gång kommer på att man vill göra någon förändring. Innan du gör några ändringar i förhållande till bygglovet är det viktigt att du kontaktar din bygglovhandläggare eller byggnadsinspektör.

Är ändringen så stor att den i sig själv skulle behöva bygglov, behövs ett nytt beslut. Ett exempel är om en byggnad ska göras större, högre eller med en ändrad placering. Även ändringar i hur du vill placera fönster och andra detaljer behöver normalt ett nytt beslut. Om bygglovet inte följs och inget nytt beslut finns, räknas det som olovligt byggande.

Byggherren ansvarar

Under byggtiden är din tomt en arbetsplats, och som byggherre är du ytterst ansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen samt för att byggreglerna uppfylls. Om du anlitar byggentreprenörer och andra fackmän har de emellertid oftast ansvarsförsäkringar för att allt ska gå rätt till och att gällande lagstiftning följs.

Relaterade sidor

Var det här informationen du sökte?

För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.

Hur vill du bli kontaktad?

Tack för att du hjälper oss!