- Du är här:
- Startsida
- Omsorg och stöd
- Trygghet och säkerhet
- Trygghetslarm
Trygghetslarm
Trygghetslarm är en avgiftsbelagd tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Genom att trycka på en bärbar larmknapp utlöses larmet som går till larmmottagningen. Denna är alltid bemannad och kan tillkalla den hjälp som behövs. Ett trygghetslarm kan förbättra dina möjligheterna till att bo kvar hemma och öka din trygghet i hemmet.
Vad är ett trygghetslarm?
Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till ditt hem och består av två delar. En fast enhet på ett bord och en larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller som armband på din handled. Det är viktigt att du alltid har din larmknapp på dig. Larmet är vattentätt och kan sitta på när du duschar. Tänk på att larmet bara fungerar så länge du är kvar i bostaden.
Du får hjälp dygnet runt
Du kan larma dygnet runt. När du trycker på larmknappen går larmet till en trygghetscentral. De i sin tur meddelar hemtjänsten att du har larmat. Om du skulle råka larma av misstag, talar du bara om det för personen som svarar på trygghetscentralen. Ibland kan det uppstå väntetid hos trygghetscentralen, det beror på att det är många som larmar samtidigt.
Vem kan få trygghetslarm?
Du som bor i Götene kommun och känner att du har behov av ett trygghetslarm kan skicka in en beställning. Då kommer du att få ett trygghetslarm installerat hos dig. Det behövs inte längre någon kontakt med biståndshandläggare för att få trygghetslarm.
Beställ trygghetslarm
Via e-tjänst
Du kan själv beställa tjänsten trygghetslarm via kommunens e-tjänst. En närstående kan också göra en beställning åt dig i e-tjänsten. När du loggar in i e-tjänsten behöver du identifiera dig med Bank-ID.
Klicka här för att komma till e-tjänsten
Via telefon
Du kan också ringa Medborgarkontoret för att beställa trygghetslarm.
Telefon: 0511-38 60 00
Nyckelfri hemvård
När du får ett trygghetslarm monteras ett digitalt dörrlås på din dörr. Det syns inte från utsidan och det blir inte någon åverkan på dörren.
Kommunen står för kostnaden för lås och montering.
Du lämnar en nyckel till larmansvariga. Personalen kommer i första hand att använda sina mobiltelefoner för att låsa upp dörren men kan komma att behöva använda nyckel. Du använder din egen nyckel precis som vanligt.
Om du inte öppnar din dörr
Om du vid avtalade möten med hemtjänsten, distriktssköterskan eller någon annan från oss, inte öppnar din dörr kan nyckeln komma att användas för tillträde till din bostad. Vi förvarar din nyckel på respektive hemvårdsområde i ett säkerhetsskåp som bara personalen har tillgång till.
Bra att veta
Låt alltid sladdarna till larmanordningen (den fasta enheten) sitta kvar i vägguttaget eftersom trygghetslarmet behöver ström. Det finns ett batteri i larmet så att det kan fungera även vid ett strömavbrott.
Om batterinivån blir för låg avger trygghetstelefonen automatiskt ett batterilarm. Batterilarmet går direkt till larmansvariga, så du behöver inte göra något.
Om du byter lås ansvarar du för att kontakta kommunen för att säkerställa att vi har rätt nyckel till dig. Du godkänner samtidigt skriftligen att vi får låsa upp och gå in i din bostad när du larmat.
Trygghetslarmet är en avgiftsbelagd tjänst, men den är avgiftsbefriad om man har andra insatser från kommunen. Så en person som redan har hemtjänst kommer alltså inte behöva betala något extra för att få larm.
Du kan läsa mer om kommunens avgifter här.
Om larmet inte fungerar
Kontakta larmansvarig på telefon 0511-38 62 87.
måndag till fredag klockan 07.15 - 15.45
När larmet inte längre behövs
Om du inte behöver ditt trygghetslarm längre meddelar du hemtjänsten eller larmansvarig, se kontaktuppgifter ovan.
Larmansvarig kontaktar dig för att hämta larmet. I samband med att larmet hämtas lämnas nyckeln tillbaka och låset återställs.
Beslut om trygghetslarm
Utöver att själv beställa ett trygghetslarm har du rätt att få det som en beviljad insats. Då utreder en biståndshandläggare dina behov och fattar sedan ett beslut om du ska ha trygghetslarm.
Önskar du ett biståndsbeslut om trygghetslarm tar du kontakt med biståndsenheten.
Dela
Var det här informationen du sökte?
Tack för att du hjälper oss!

%20Larm%20p%C3%A5%20arm.jpg)