- Du är här:
- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Tomt, lokal, bostad
- Lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret
Uppgifter om Sveriges bostäder ska enligt lag (2006:378) föras in i ett lägenhetsregister. Kommunerna ansvarar för att lägenhetsregistret är aktuellt.
Syftet med lägenhetsregistret
Alla medborgare är nu folkbokförda på lägenhet i stället för som tidigare på fastighet. Registret ska bland annat göra det enklare och billigare för samhället att ta fram hushålls- och bostadsstatistik. Statistiken används bland annat som underlag för samhällsplanering och forskning.
Lägenhetsnumrering
Lägenheter i flerbostadshus ska ha ett nummer kopplat till adressen. Detta nummer tillsammans med adressen talar om var man är folkbokförd. Förslag till numrering lämnas av fastighetsägaren och registreras av kommunen.
De flesta småhus, men också flerbostadshus där varje lägenhet har en egen adress, behöver inget lägenhetsnummer.
Fastighetsägarens roll
Ägare av flerbostadshus är skyldig att rapportera till kommunen om förändring i lägenhetsbeståndet.
Uppgifter lämnas in vid:
- Nybyggnad
- Ändrad användning eller ombyggnad
- Rivning
För mer information om lägenhetsregistret gå in på Lantmäteriets webbplats.
De fastighetsägare som ännu inte anslagit lägenhetsnumren måste omgående göra detta på en väl synlig plats i byggnaden. Det är också en skyldighet att informera de boende om numren.
Bygglov eller anmälan
Kom ihåg att du kan behöva anmäla eller söka bygglov när du gör ny- eller ombyggnad, rivning eller ändrar användingen av en byggnad.
Dela
Var det här informationen du sökte?
Tack för att du hjälper oss!