Gammal nyhet
Den här nyheten publicerades 31 maj 2018 och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad: 31 maj 2018 12.50

Nu är det varmt! Här kommer några råd vid värmeböljor

Publicerad: 31 maj 2018 klockan 12.50

Badar fötterna. Foto: Mikael Wallerstedt. Klicka på bilden för att förstora.

Badar fötterna. Foto: Mikael Wallerstedt. Klicka på bilden för att förstora.

Det har nog inte gått någon förbi att vi har det otroligt varmt. SMHI har ett meddelande om höga temperaturer för hela länet. Här kan du läsa Folkhälso­myndighetens råd vid värmebölja, för att du ska kunna ta hand om dig själv och dina nära och kära.

SMHI har skickat ut ett meddelande om höga temperaturer för hela länet. Det innebär att maxtemperaturen kan nå minst 26 grader fram till och med lördag. Om prognosen ändras till en kraftigare eller mer långvarig värmeperiod uppdateras meddelandet till en varning. Du kan läsa mer om SMHI:s meddelanden och varningar på deras hemsida (nytt fönster).länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Folkhälsomyndighetens råd vid värmebölja

Även om det inte är en varning i dagsläget finns det råd man kan följa så man inte blir så påverkad av den höga temperaturen. Folkhälsomyndigheten har tagit fram råd man kan följa under värmeböljor, du kan läsa dem eller se dem i videoformat här nedan:

Gör så här vid en värmebölja

Sommarvärmen kan vara farlig för alla – särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även för små barn, gravida och personer som tar medicin. Ta hjälp av dessa råd.

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen
    Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus när upp till 26 grader eller mer under tre dagar i föjd.
  • Drick mer
    Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Ordna sval miljö
    Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Ordna svalka
    En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt
    Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt
    Förvara mediciner svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.
  • Var uppmärksam
    Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras.

Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida om beredskap vid värmeböljor (nytt fönster).länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!