Publicerad: 16 april 2020 09.06

Varningen för bedragare visade sig vara ett missförstånd

Uppdaterad: 17 april, klockan 9.15

Flera missuppfattningar låg bakom falskt alarm om bedragare. Efter att ansvarig chef blivit kontaktad av en orolig anhörig gjordes flera efterforskningar kring kontroller av trygghetslarm i kommunen. När ingen kunde bekräfta att kontroller av trygghetslarm utfördes just nu, tog vi beslutet att ta det säkra före det osäkra och gå ut med en varning om bedragare. Nu i efterhand har det visat sig att en omprövning av trygghetslarm pågår och i samband med det hade en vårdtagare blivit kontaktad för tidsbokning. Av detta blev det flera missuppfattningar. 

Den 16 april gick vi ut med en varning om bedragare som utgav sig för att kontrollera trygghetslarm inom hemvården. Detta har nu visat sig vara fel.

Vi blev kontaktade av en anhörig vars förälder hade blivit uppringd av någon som skulle komma och göra en kontroll av hens trygghetslarm. Ansvarig enhetschef kontaktade kommunens larmansvariga som inte hade någon kännedom om några kontroller av trygghetslarm. Fler efterforskningar gjordes och när ingen annan kunde bekräfta att vi utförde kontroller av trygghetslarm just nu, tog vi beslutet att ta det säkra före det osäkra och gå ut med en varning om bedragare.

Nu i efterhand har det visat sig att en omprövning av trygghetslarm pågår och i samband med det hade en av kommunens handläggare bokat en tid med vårdtagaren. Av detta blev det flera missuppfattningar.

Det hela var alltså, tack och lov, falskt alarm från kommunens sida. Berörd vårdtagare har kontaktats för att reda ut situationen.

Bra att vara uppmärksam

Det är bra att vara på sin vakt. Det förekommer tyvärr bedragare i samhället. All personal inom hemtjänsten har och kan identifiera sig med ID-brickor — be dem identifiera sig om du inte känner igen personen.

Om du ändå är fundersam eller blir kontaktad via telefon kan du alltid be om personens namn och sedan ringa till kommunens växel för att få hjälp med att undersöka om personen arbetar i kommunen.

Originalnyheten publicerad 16 april:

Varning för bedragare som utger sig för att kontrollera trygghetslarm

Kommunen utför inga kontroller på trygghetslarm just nu. Om du blir kontaktad av personer som utger sig för att vara från kommunen för att kontrollera trygghetslarm är dessa bedragare.

Det har kommit till vår kännedom att personer ringer till hemvårdstagare och utger sig för att komma från kommunen för att kontrollera vårdtagarens trygghetslarm. Detta är bedragare. Kommunen utför inte den här typen av kontroller av trygghetslarm.

Om du eller en anhörig skulle bli kontaktad av personer som vill kontrollera ett trygghetslarm, neka dem tillträde till boendet.

Kontakt

Om du har frågor kring ditt trygghetslarm kan du kontakta enhetschefen inom ditt hemvårdsområde:

Götene hemvård, västra området, Sil och nattpatrull

Katarina Rexha
Telefon: 0511-38 68 52
E-post: katarina.rexha@gotene.se

Götene hemvård, norra området, centrum

Thomas Lundberg
Telefon: 0511-38 61 26  
E-post: thomas.lundberg@gotene.se

Hällekis hemvård

Helena Arvidsson
Telefon: 0511-38 66 60
E-post: helena.arvidsson@gotene.se

Källby hemvård

Ewa Karlsson
Telefon: 0511-38 64 17
E-post: ewa.karlsson@gotene.se

Lundsbrunns hemvård

Birgitta Hassellöf
Telefon: 0511-38 61 23
E-post: birgitta.hassellof@gotene.se

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!