Lyssna

Gammal nyhet
Den här nyheten publicerades och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad klockan .

Polisen uppmanar äldre att vara uppmärksamma på bedrägeriförsök

Polisen vill uppmärksamma dig på att bedrägeribrott mot våra äldre ökat under sommaren. Det gäller framförallt så kallad fysisk vishing. Brottsligheten utförs i stor utsträckning av grupper som rör sig med bil i och mellan olika orter i södra Sverige utmed de större Europavägarna. Nu informerar Polisen kring hur du lär dig att stå emot bedragarnas knep.

Polisens logotyp i färgerna gul, röd och blå.Förstora bilden

Under sommaren, närmare bestämt under maj och juni i år, har totalt 480 anmälningar inkommit till polisen gällande "fysisk vishing" där målsägaren i snitt är 87 år. Brottsvinsterna för de här bedrägeribrotten är fyra miljoner, plus att gärningspersonerna kommit över en okänd mängd smycken och kontanter.

Med anledning av dessa brott ser Polisen det som viktigt att nå ut med brottsförebyggande information till de äldre.

Vad är fysisk vishing?

Fysisk vishing innebär att brottsoffret först får ett telefonsamtal som uppges komma från polis, bank eller olika kreditbolag. Telefonsamtalet efterföljs av ett besök i hemmet där gärningspersonerna kommer över bankkort med kod, kontanter samt smycken och andra värdesaker. Brottsligheten utförs i stor utsträckning av mindre grupper av kriminella individer som rör sig med bil i och mellan olika orter i södra Sverige, vanligtvis utmed de större Europavägarna. Bedragaren som ringer använder oftast mobiltelefon i kommunikation med brottsoffer och sina medgärningsmän.

Så här kan ett bedrägeri via telefon gå till

I följande påhittade scenario får brottsoffret Anita ett oväntat telefonsamtal. Detta är ett typiskt exempel på hur det kan gå till och upplevas när ditt konto kapas:

Telefonen ringer och Anita svarar. Mannen som ringer låter stressad. Han säger att det är någon som har kommit åt Anitas bankkonto och han ska hjälpa henne att avbryta bedrägeriförsöket. Han säger att det är bråttom, att Anita måste agera nu.

Anita kan inte minnas att hon handlat på nätet den senaste veckan. Det brukar hon nästan aldrig göra, men han säger att hennes kortuppgifter på något sätt har hamnat i fel händer. När han märker att hon blir tveksam kopplar han henne vidare till "banken".

Allt känns bättre när Anita pratar med "bankmannen". Han lugnar henne och säger att han ska hjälpa till. Bara hon identifierar sig med bankdosan kommer allt lösa sig. Anita gör som hon blir tillsagd och slappnar av. Men när hon loggar in på hennes bank en stund senare upptäcker hon att kontot är tomt.

Lär dig stå emot bedragarnas knep

Här är Polisens tips för hur du lär dig stå emot bedragarnas knep i hemmet, på nätet och på stan.

I hemmet

  • Känner du oro inför en situation, tveka inte att stänga dörren eller lägga på telefonluren.
  • Släpp inte in okända i ditt hem! Kontrollera att personerna är de som de utger sig att vara.
  • Be om faktura! Inga seriösa företag som besöker dig i hemmet tar betalt på plats.

På nätet

  • Identifiera dig aldrig med bank-id eller lämna ut dina koder på uppmaning av någon annan.
  • Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Sök själv upp telefonnumret till den organisation som personen har utgett sig att vara ifrån och ring dit för att ta reda på om informationen stämmer.
  • Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms. Särskillt om du inte känner igen avsändaren.

På stan

  • Håll för med handen när du slår in pin-koden till kortet.
  • Var uppmärksam när du har handlat. Någon kan försöka ta ditt kort.
  • Förvara inte bankkortet tillsammans med pin-koden i plånboken.

Kontakt vid frågor och funderingar

Brottsförebyggande gruppen
Nationellt bedrägericentrum
E-post: nbc.bf.noa@polisen.se

Kommunpolis
Elisabeth Oliv
E-post: elisabeth.oliv@polisen.se

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!