Gammal nyhet
Den här nyheten publicerades 4 mars 2015 och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad 4 mars 2015 klockan 16.39.

Månadens fråga: Hur lätt är det att förstå kommunens information?

Publicerad: 4 mars 2015 klockan 16.39
Ändrad 02 april 2015: Frågan stängd.

Texter är ett av de viktigaste sätten för oss att kommunicera med våra medborgare. Därför har vi beslutat att alla Götene kommuns texter ska vara skrivna med ett enkelt, vårdat och begripligt språk, så kallat klarspråk. Vårt mål är att alla våra texter ska kunna läsas och förstås av en bred allmänhet.

Många kommunala texter kan vara tunga att läsa och svåra förstå. Det är inte ovanligt att de är krångligt formulerade och fyllda med facktermer och byråkratiska uttryck som inte används i dagligt tal. Därför vill vi veta vad du tycker om kommunens olika texter – hur lätt är det att förstå vad det står i dem? 

  • Lätt, kommunen använder ett enkelt och modernt språk som är lätt att förstå
  • Ganska lätt, kommunen använder ett språk som de flesta borde kunna förstå
  • Svårt, kommunen använder ett krångligt språk med facktermer och ålderdomliga ord som inte används i dagligt tal
  • Omöjligt, kommunen använder ett byråkratiskt språk som är mycket svårt att förstå

Frågan är stängd

Frågan var för mars månad och är nu stängd, du kan se resultatet nedan.

Frågan

Hur lätt är det att förstå kommunens information?

Resultat

Lätt - 5
Ganska lätt - 5
Svårt - 4
Omöjligt - 0

Antal röster: 14

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!