Gammal nyhet
Den här nyheten publicerades 16 december 2019 och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad: 16 december 2019 14.18

Kommunens fakturor blir digitala

Från och med februari kommer Götene kommun att börja skicka digitala fakturor till alla som är anslutna till en digital brevlåda. Detta för att minska kostnader och kommunens klimatpåverkan.

Från och med februari kommer Götene kommun att skicka digitala fakturor till alla som är anslutna till en digital brevlåda Det innebär att fakturan kommer att skickas digital till mottagarens digitala brevlåda istället för att skrivas ut på papper och skickas via vanlig post.

För den som inte har en digital brevlåda kommer fakturan att komma som en pappersfaktura i brevlådan, precis som vanligt.

Den som har valt att få sina fakturor som e-faktura direkt till sin internetbank kommer inte heller att påverkas. Fakturan kommer då att, precis som vanligt, levereras direkt till angivet bankkonto.

Varför digitala fakturor?

Vi väljer att gå över till digitala fakturor av två anledningar:

  1. Vi vill spara på våra gemensamma resurser. En digital faktura kostar mindre att leverera än en pappersfaktura.
  2. Vi vill minska kommunens klimatpåverkan.

Vill du också få digitala fakturor?

Det finns två sätt att få digitala fakturor:

  1. Anslut dig till e-faktura via din internetbank. Information om hur du gör finns på din banks hemsida.
  2. Anslut dig till en digital brevlåda. Götene kommun använder sig av tjänsten Mina meddelanden som är ansluten till de digitala brevlådorna:
  • E-boks
  • Digimail
  • Kivra
  • Min myndighetspost

Läs mer om hur du ansluter dig till en digital brevlåda på www.minameddelanden.se.

Hur påverkas du som har autogiro?

Om du betalar kommunens fakturor via autogiro och har en digital brevlåda kommer du att få din fakturaspecifikation skickad digitalt istället för via ett fysiskt brev. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda kommer du även fortsättningsvis få din fakturaspecifikation levererad på papper till din brevlåda.

Vill du fortsätta få pappersfaktura?

Även om du är ansluten till en digital brevlåda kan du välja att fortsätta få pappersfakturor från Götene kommun. Du får då gå in i din digitala brevlåda och aktivt välja bort Götene kommun i listan för digital post.

Frågor och funderingar

Om du undrar över något kring kommunens övergång till digitala fakturor är du välkommen att kontakta:

Johan Sälleberg

Telefon: 0511-38 61 03

E-post: johan.salleberg@gotene.se

Amanda Mezher

Telefon: 0511-38 60 34

E-post: amanda.mezher@gotene.se

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!