- Du är här:
- Startsida
- Barnomsorg och skola
- Barn 1-5 år
- Kommunala förskolor
- Västerby förskola
- Förskolans vision och verksamhetsidé
Vår vision och verksamhetsidé
"En plats för alla där vi tillsammans skapar nyfikenhet, förundran, glädje och mod att erövra och äga vår framtid."
Verksamhetsidé
För att röra oss mot vår vision ska förskolan kännetecknas av detta:
Organisation
Vi är en förskola med gemensamma mål. Allas åsikter och tankar är viktiga i organisationen, tillsammans skapar vi en samsyn som alla arbetar utifrån.
Vi skapar olika mötesplatser, lärmiljöer och gruppkonstellationer för att skapa möjligheter för alla barn att lära och utvecklas.
Vi har ett kollegialt lärande, där reflektion är motorn i det pedagogiska arbetet
Kommunikation
Grunden till all kommunikation bygger på att vi har en förtroendefull och god relation till varandra.
Alla ska få plats och tid att prata och kommunicera. Alla ska bli hörda och lyssnade på. Att lyssna är lika viktigt som att samtala.
Vi kommunicerar genom att ha en öppen kommunikation på ett respektfullt sätt.
Vi använder oss av olika sorters kommunikation och är nyfikna på varandras sätt att kommunicera och förstå.
Förhållningssätt
Barnsyn
Vi har ett inkluderande och tillåtande förhållningssätt som ser både till individ och grupp. Vi möter och utmanar varje barn utifrån där de är.
Vi utgår från att barnen är kompetenta, de kan och har många tankar.
Alla ska känna delaktighet, samhörighet och glädje.
Detta gör vi genom att vara nyfikna, lyhörda, intresserade och kreativa.
Kunskapssyn
Barn lär hela tiden och på olika sätt. Lärandet sker inte linjärt utan tar olika sidospår. Det är ett lärande som ständigt är i rörelse, nyfiket och på väg (rhizomatiskt lärande). Barn lär genom meningsfulla sammanhang, både enskilt och tillsammans med andra.
När barn får möjlighet att reflektera och bearbeta det som de har varit med om genom olika uttrycksformer, fördjupas deras lärande och kunskap. Kunskap kommer till uttryck i olika former så som fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Vårt uppdrag är att skapa en lärmiljö där barnen är trygga och känner tilltro till sin egen förmåga samt att ge varje barn rätt förutsättningar för att utvecklas och lära.
Projekterande arbetssätt
Att skapa relationer är grunden för vårt projekterande arbete.
Vi utgår från det kollaborativa lärandet mellan barn/barn och barn/pedagoger både på och mellan hemvisterna. Vi ger varje barn möjlighet och utrymme att komma till tals och bidra med sina erfarenheter.
Vi vill vara en del av samhället och ta vara på relationer som sker i möten med människor och platser.
Vi pedagoger ska visa intresse, nyfikenhet och utforska tillsammans med barnen samt ställa frågor som vidareutvecklar och utmanar barnens tankar.
Det är viktigt att utgå från igenkänning och gemensamma upplevelser för att skapa en samhörighet i projektet. Projektet ska vara levande hela dagen och barnens reflektioner tas tillvara i alla sammanhang.
Reflektionerna hjälper oss att få syn på vilka processer som är igång och vilken riktning projektet ska ta.
Hundraspråkligheten är viktig för oss. Den innebär att varje barn ska ges möjlighet att använda sig av olika uttryckssätt som; skapande, drama, musik, ljud, ljus, film, digitala verktyg, berättande, dans, TAKK, bildstöd, bilder, bygg och konstruktion, kroppsspråk. Vi anser att alla uttrycksformer är lika viktiga. Alla ska få möjlighet att använda sig av den form de är mest bekväm i, samtidigt som de ska utmanas till att prova nya uttryckssätt.
Miljöer och material
Vi använder vår omvärld som en lärmiljö, inne ska möta ute och ute ska möta inne.
Våra miljöer ska vara tydliga och tillgängliga för alla. Vi ska erbjuda olika miljöer och material så att det finns en bredd som fångar alla barnen. För att utmana barnen ska miljöerna vara föränderliga.
Vi erbjuder basmiljöerna, bygg och konstruktion, ateljé, natur och teknik där alla genomsyras av hundraspråkligheten. Vi lägger till, ändrar och tar bort material fast vi har basen kvar. För att miljöerna ska bli meningsfulla för barnen får de vara delaktiga i att bygga upp dem. Vi lägger tid på att introducera materialet och miljöerna.
Vårt material ska skapa nyfikenhet, kreativitet och vara utforskningsbart. Det ska tillföra något till barnens processer och utmana dem i deras lek och lärande.
Dokumentation
Dokumentationen skapas utifrån det vi upplever och utforskar. Den ska finnas tillgänglig naturligt i de olika miljöerna för återkoppling och reflektion samt för att stötta barnen i deras processer. Barnen ska äga sin dokumentation och ges möjlighet att återkomma gång på gång för att reflektera
Vi är kreativa och hittar olika vägar att arbeta med dokumentation. Vi hittar nya sätt att dokumentera tillsammans med barnen och till vårdnadshavare som passar dem.
Vårdnadshavare, bemötande, introduktion och delaktighet
Tillsammans med vårdnadshavarna och barnen har vi ett levande samtal kring det som är viktigt för barnen och hur deras dag har varit. Vi använder oss av dokumentationer för att skapa dialog och återkoppling mellan hemmet och förskolan.
För att göra vårdnadshavarna delaktiga i projektet tar vi hjälp av dem på olika sätt, ex. bilder till presentationer, kunskap, material.
Vi visar respekt och intresse för vårdnadshavarnas tankar och funderingar. Vid introduktionen är det viktigt att skapa goda relationer och lära känna både vårdnadshavare och barn.
Dela
Var det här informationen du sökte?
Tack för att du hjälper oss!