Gammal nyhet

Den här nyheten publicerades 14 december 2016 och är kanske inte aktuell längre.

Inställda tåg på Kinnekullebanan på grund av underhåll

Publicerad: 14 december 2016 klockan 16.45

Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

På grund av att det planerade underhållet av Västtrafiks tåg har fördröjts måste tågtrafiken på Kinnekullebanan reduceras. Det kommer innebära att vissa turer kommer att köras med ersättningstrafik fram till den 9 januari.

Anledningen till att det planerade underhållet fördröjts beror på att Västtrafik tidigare tvingades kontrollera alla sina dieseltåg. Detta gjordes som en säkerhetsåtgärd i samband med att Krösatågen haft problem med dieselläckage på samma typ av tåg.

– Vi kommer att göra det vi kan för att påskynda underhållet. Men tyvärr kommer det att innebära att vi måste reducera tågtrafiken på sträckan under en period, vilket vi beklagar, säger Jarl Samuelsson, ansvarig för Västtrafiks tågtrafik.

Västtrafik har tillsammans med operatören SJ Götalandståg tagit fram en tillfällig plan för tågtrafiken som gäller fram till den 9 januari, då tågen ska gå som vanligt igen. Västtrafik kommer att prioritera de avgångar som har stort resande, bland annat de dubbelkopplade tågavgångar som går till och från Göteborg på morgon och eftermiddag. Även vissa avgångar till Lidköping, då många skolelever reser kommer att prioriteras. Ersättningstrafik med buss eller taxi kommer att köras då tågen inte går.

Detaljerad information om vilka avgångar som berörs och hur ersättningstrafiken kommer att gå finns på Västtrafiks hemsida (nytt fönster).länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Frågor och svar från Västtrafik om förseningarna

Här svarar Västtrafik på vanliga frågor om förseningarna i tågtrafiken på Kinnekullebanan

Vad beror problemen på?

På grund av att vi fick ta in våra dieseltåg för kontroll i samband med de problemen som upptäcktes hos flera av Krösatågens dieseltåg fördröjdes det planerade underhållet. Nu måste vi genomföra det planerade underhållet, vilket innebär det att färre av våra tåg kan köras i trafik.

Måste ni göra detta underhåll just nu?

Ja, det är ett planerat underhåll som måste göras för att säkerheten i tågtrafiken kan garanteras. Det finns en plan för underhållet och följer vi inte den skulle det kunna leda till att våra tåg beläggs med körförbud.  

Hur många är tagna ur trafik?

Det handlar om fem av åtta tåg som är inne för underhåll just nu (13/12).

Varför är så många avgångar inställda?

Eftersom vi har tillgång till färre fordon tvingas vi reducera tågtrafiken och köra vissa avgångar med buss eller taxi. Vi kommer att göra det vi kan för att det ska drabba våra kunder i så liten omfattning som möjligt.

Vad gör ni för att lösa situationen?

Vi har sett över och påskyndat underhållet av tågen, tagit fram en ny plan för tågtrafiken som gäller fram till den 9 januari för att så många tågavgångar som möjligt ska kunna köras under denna period. 

Hur länge kommer detta att pågå?

Planen är att tågtrafiken ska återgå till normal drift efter den 9 januari. Vi följer den plan som operatören har satt upp men kommer att följa läget dag för dag. 

Hur ser planeringen ut?

Vi kommer att prioritera vissa turer, bland annat de till och från Lidköping som många skolelever reser med (3 avgångar fm och 3 avgångar em) samt de turer mellan Lidköping och Göteborg som är dubbelkopplade, och som körs under förmidag och eftermiddag. Avgångar där tågen inte går kommer att ersättas med buss eller taxi. 

Hur många reser på banan?

Vi har ungefär 1500 resenärer dagligen, men alla kommer inte att påverkas. Vissa avgångar kommer vi fortfarande att köra med tåg.

Hur kommer tågen att gå under jul och nyår?

Vi kommer att följa planeringen dag för dag och den kan komma att justeras under helgerna. Vet man som kund med sig att man ska ut och resa då är det viktigt att hålla sig uppdaterad på vår hemsida.

Har ni problem med dieselläckage på era tåg?

Samtliga våra dieseltåg har kontrollerats och vi har inte hitta några sådana fel på våra tåg.  

För mer information

För mer information kontakta Västtrafiks kundtjänst:

Telefon: 0771-41 43 00

Sidansvarig: Adrian Braekke, senast ändrad 14 december 2016