Lyssna

Manual till samåkningsappen

Här hittar du manualen och vanliga frågor och svar angående samåkningsappen.

Översikt i appen

Appens utseende och de tre huvudkategorierna; Förfrågningar, åkturer och profil.

Det finns tre huvudmenyer:

Förfrågningar

  • Här kan du skapa en förfrågan om skjuts mellan en viss sträcka
  • Du kan också se andras förfrågningar och erbjuda dem skjuts

Åkturer

  • Här kan du lägga upp sträckor som du ska åka och erbjuda andra att åka med
  • Genom att ange en starttid och en sluttid syns det hur lång tid resan kommer ta.
  • Se andras planerade åkturer och boka plats för att åka med

Profil

  • Information om ditt användarkonto
  • Dina aktuella förfrågningar och åkturer
  • Betalfunktioner
  • Reskassa
  • Välja språk
  • Logga ut

Fördjupning av appens funktioner

Förfrågan

Förfrågningsvyn är till för att efterfråga skjuts eller erbjuda någon annan skjuts på deras förfrågan. Använd knappen “Erbjud skjuts” om du vill erbjuda någon skjuts enligt dennes förfrågan. Du får då en pushnotis i din telefon och e‑postmeddelande när den du erbjudit skjuts accepterat eller avböjt ditt erbjudande.

Så här skapar du en förfrågan

  1. Klicka på fliken som heter ”Förfrågningar”
  2. Klicka på knappen med ett plus (+) i.
  3. Fyll i vilken adress du vill åka från och vilken adress du vill åka till. Adresser kan väljas genom att skriva in önskad adress eller välja en av de redan förvalda hållplatserna som syns under sökrutan. Du kan även flytta markören på kartan för att markera en exakt adress. När du är klar trycker du på ”Fortsätt”.
  4. En ny sida visas där du kan välja vilken dag och tid du vill resa och hur många passagerare som vill åka. Det finns även ett fritextfält “Extra information” där du kan ange till exempel om du är pälsallergisk eller annan användbar information.
  5. Din förfrågan är skapad! Du kommer att få en “pushnotis” i din telefon och e-post om någon erbjuder dig skjuts. Klicka på "pushnotisen” eller länken i e-postmeddelandet och godkänn alternativt avböj erbjudandet om skjuts.

Åkturer

Under Åkturer erbjuder du skjuts till andra när du har extra platser lediga. Här kan även du som letar skjuts få en överblick och boka in dig på resor som erbjuds av andra. Använd knappen “Boka platser” om du vill åka med någon och ange hur många platser du vill boka. Du kommer få en pushnotis i din telefon och e-post när chauffören godkänt eller avböjt din bokning.

Så här skapar du en åktur

  1. Klicka på fliken som heter ”Åkturer”
  2. Klicka på knappen med ett plus (+) i
  3. Ange adresser för avgångsplats och hållplatser som du kommer stanna vid. Adresser kan väljas genom att skriva in önskad adress eller välja en av de redan förvalda hållplatserna som syns under sökrutan. Du kan även flytta markören på kartan för att markera en exakt adress. När du är klar trycker du på ”Fortsätt”.
  4. Dubbelkolla att du angett starttid och sluttid för din resa. Om du inte anger någon tid kommer en standardtid på 14 minuter upp.
  5. En ny sida visas där du kan välja hur många passagerare du kan ta med dig.

Automatiska matchningar

När du skapar en förfrågan om skjuts och det redan finns ett matchande erbjudande, hittar Freelway automatiskt de aktuella åkurerna och föreslår dem.

Vanliga frågor och svar

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Här kan du begära ändring av lösenord.

Ska jag använda min privata mobil eller min jobbtelefon?

Du ska använda den mobiltelefonen som du har tillgänglig utanför arbetstid eftersom det är då du planerar dina resor och det ska gå att nå dig inför resan.

Vilket telefonnummer och e-postadress ska jag registrera mig med?

Om du har appen på din privata mobil så ska du använda ditt privata telefonnummer och e-postadress.

Hur fördelas resekostnaden?

Milersättningen är 18,50 kronor per mil, enligt Skatteverkets riktlinjer. Skatteverket har aviserat en höjning av milersättningen 2023 och då kommer samåkningstjänsten att följa den höjningen.

Kostnaden för milersättningen fördelas på samtliga passagerare, inklusive chauffören. Appen sköter automatiskt betalningen. Chaufförer får utbetalningar för sina åkturer till sitt anmälda bankkonto.

Kostar det någonting att använda tjänsten?

Det kostar ingenting att använda själva tjänsten. Men om du är passagerare så är du med och delar på milersättningen för resan. Du laddar din reskassa med ditt betalkort, summan väljer du själv. En mindre administrativ avgift tas ut när du laddar din reskassa, mer information finns i appen när du laddar din reskassa.

I samband med utbetalning till dig som är chaufför tas en engångskostnad på 20 kronor av det system som sköter betalningsfunktionen. För att minska antalet gånger med denna kostnad så sker utbetalningen var tredje månad. Mer information finns i appen när du registrerar dig som chaufför.

Hur tar jag bort en Förfrågan eller Åktur som blivit felaktig?

Klicka in dig till detaljvyn på den aktuella transporten. I högra övre
hörnet av skärmen klickar du på de tre lodräta punkterna och väljer
Radera Åktur/Förfrågan.

Ibland upplever jag att listan över "Förfrågningar och Åkturer" inte håller sig uppdaterad.

På vissa telefoner kan du behöva uppdatera listan manuellt. Dra
uppifrån och ner på skärmen med tummen så uppdaterar sig listan.

Är skattepliktigt att samåka?

Skatteverket skriver: "Om du samåker med exempelvis en kollega eller granne och ni enbart delar på bensinkostnad och liknande, ska du inte ta upp sådan ersättning i deklarationen.

Motsvarande gäller även om du får kontakt med den du ska samåka med via till exempel en mobilapplikation eller ett nätverk som vänder sig till allmänheten. Det här betyder att när du får ersättning med högst 18.50 kronor per mil av den du samåker med, så behöver du inte redovisa ersättningen i din deklaration.

Tänk på att om du har rätt till avdrag för resor till och från arbetet så ska du minska avdraget med det belopp som du har fått i ersättning."

Läs mer om att köra personer mot betalning i privat bil hos Skatteverket

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!