Styrning och kvalitet i Götene kommun

Kommunens mål är att ge alla som bor, besöker eller verkar i kommunen tjänster av god kvalitet. Vi arbetar på många olika sätt för att säkra detta.

Kommunfullmäktige har i maj 2015 beslutat om ”Ledningssystem för politisk målstyrning och systematiskt kvalitetsarbete för hållbar utveckling”.

Ledningssystem för politisk målstyrning och systematiskt kvalitetsarbete för hållbar utvecklingPDF (pdf, 660.2 kB)

Bild på ledningssystem - målstyrning och systematiskt kvalitetsarbete för hållbar utveckling

Politisk målstyrning

Målstyrning innebär att styra verksamheten mot uppsatta mål. Förtroendevalda politiker i Götene kommun bestämmer vad som ska uppnås. Ledning och medarbetare i den kommunala organisationen och i bolagen avgör hur verksamhetsmålen ska nås.

Kommunfullmäktige fastställer vision, framtidsplan/översiktsplan, politiska program/politiska planer samt strategiska mål för mandatperioden. Nämnder och bolagsstyrelser fastställer, utifrån dessa övergripande mål, verksamhetsmål inom sitt verksamhetsområde.

I verksamheterna tas årliga handlingsplaner fram som konkret beskriver hur de politiska målen ska verkställas och vilka resultat som ska uppnås. I medarbetarsamtalen klargörs var och ens delaktighet i arbetet med att verkställa de politiska målen.

Se Götene kommuns målstyrningsprocessöppnas i nytt fönster

I årliga kvalitetsredovisningar redovisas hur de politiska målen har uppnåtts och hur man arbetat för att säkra kvaliteten i verksamheten.

Systematiskt kvalitetsarbete för ständiga förbättringar

Kvalitetsarbetet syftar till att ständigt göra verksamheten bättre och använda våra resurser på bästa sätt. I arbetet används det så kallade förbättringshjulet; ”planera, genomföra, utvärdera och förbättra”.

För att göra kvalitetsarbetet tillgängligt för alla medarbetare finns det dokumenterat och sökbart på kommunens intranät Källan. Här finns information om styrdokument, ansvarsroller, processer, rutiner, verktyg och metoder m.m. Inom förskola och skolverksamheter används lärplattformen Delta för det systematiska kvalitetsarbetet.

Kvalitetsmätningar

Undersökningar och jämförelser ingår i uppföljning och utvärdering av verksamheten. Se sida kvalitetsmätningar

Det sker dels genom olika nöjd-kund-mätningar såsom

  • Brukarundersökningar
  • Elevenkäter
  • Medborgarundersökningar

dels genom jämförelser med andra kommuner

  • Sveriges kommuners och landstings (SKL) rapport ”Kommunens kvalitet i korthet” 
  • SKL:s ”Öppna jämförelser” för olika verksamheter
  • Skolverkets rapporter
  • Äldreguiden

Inom den egna verksamheten görs uppföljningar genom till exempel

  • Uppföljning gentemot de mål och resultat som beskrivits i de årliga handlingsplanerna
  • Intern kvalitetsgranskning 

 

Hållbar utveckling

Götene kommun arbetar för en hållbar utveckling som fogar samman de tre olika hållbarhetsperspektiven; social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Ledningssystemet är också ett miljöledningssystem där miljöarbetet är integrerat i kommunens målstyrning och systematiska kvalitetsarbete.

Mer information

Har du frågor om kommunens kvalitetsarbete är du välkommen att höra av dig till:

Elisabeth Gerhardsson
Kommunutvecklare
Telefon: 0511-38 62 94
E-post: elisabeth.gerhardsson@gotene.se

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!


Sidansvarig: Åsa Karlsson, senast ändrad 05 september 2017