Lyssna

Gammal nyhet
Den här nyheten publicerades och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad klockan .

Gemensam avsiktsförklaring för Kinnekullebanans utveckling

Publicerad: klockan

Klicka på bilden för att förstora.Förstora bilden

Klicka på bilden för att förstora.

Den 12 juni bjöd kommunalråden och ledande politiker från kommunerna Götene, Gullspång, Mariestad, Vara och Lidköping in till en pressinformation om sin gemensamma avsiktsförklaring om varför Skaraborg behöver en utveckling av Kinnekullebanan. De fem kommunerna ska nu försöka påverka berörda parter om en satsning på järnvägen.

Skaraborg växer. Befolkning ökar i antal och företagen blir fler. Under måndagens möte var politikerna därför eniga om att Kinnekullebanan är en livsnerv för Skaraborg som behöver utvecklas, inte avvecklas. Banans kapacitet avgör hur människor i framtiden på ett hållbart sätt kan röra sig mellan jobb, studier och hemmet.

Teststräckor visar på vilka möjligheter som finns

Politikerna poängterade att fokus ligger på att 2017 få resultaten från två test av bärigheten i två sträckor. En norr och en söder om Lidköping. Kinnekullebanans bankropp är byggd för smalspår vilket gör att den inte klarar dagens trafik. En renovering av teststräckorna ska visa om det är teknisk möjligt att långsiktigt renovera bankroppen för nuvarande och framtida trafik. Teststräckorna ska också ligga till grund för vad det kommer att kosta att renovera hela banan.

– Det är oerhört viktigt att vi får ett miljövänligare och mer tillgängligt Kinnekulletåg. Får vi till långsiktiga satsningar på Kinnekullebanan vågar även företag satsa på att ställa om sina transporter till tåg, sa Johan Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande (M) i Mariestads kommun.

En upprustning är nödvändig

Kinnekullebanan är i dagsläget i ett mycket dåligt skick. Dålig kvalitet på räls och bankropp leder med jämna mellanrum till hastighetssänkningar och under någon period har vissa delar av banan varit stänga och ersatts av busstrafik. Detta leder till att tågresenärer väljer andra färdmedel som exempelvis egen bil.

– Det är en kamp om pengarna så vi måste hela tiden vara aktiva. Vi har haft en arbetsgrupp igång i 20 år och det är mycket tack vare den som vi trots allt har kvar dagens Kinnekullebana med tätare turer och fler resenärer, sa Kjell Hedvall, kommunstyrelsens ordförande (S) i Lidköpings kommun.

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!